Tani skuter – Keeway Hurricane.

Jeśli zastanawiasz się nad tym jaki skuter kupić, chcesz aby był to tani skuter to niniejszym tekstem, traktującym o skuterze Keeway Hurricane, być może przybliżę Ci ten trudny wybór – będziesz na pewno bogatszy o doświadczenie posiadacza 5 letniego skutera Keeway Hurricane o przebiegu 5300 km.

Zadając sobie pytanie jaki skuter wybrać każdy z nas choćby zahaczył o oferty hipermarketów i ich rewelacyjne tanie skutery za 1600 zł, które po przejechaniu 1000 km gubią niektóre co ważniejsze części – chodzi o jakość wykonania i użytego materiału w  elementach stalowych i żeliwnych. Nie zwracajcie państwo raczej uwagi na użyte masy plastyczne w przedziale 1600 – 3500 będą na podobnym poziomie. W skuterze Keeway Hurricane użyty plastik pochodzi z podobnego sortu co wszystkie marketowe tanie skutery, natomiast pozostałe elementy są nieco lepsze.

Keeway Hurricane na początku sprzedaży tj w roku 2005 był oferowany bez założonych blokad (pierwsza partia skuterów). Skuter na fabrycznym wyposażeniu, bez blokad rozwija prędkość do 72,km/h dla 1 osoby, po przejechaniu 5000 km prędkość maksymalna spadła do 65 km/h. Wykonanie ramy i innych elementów metalowych jest na dobrym poziomie, nie ma większych problemów z konstrukcją tego pojazdu, jedyna usterka która mnie spotkała to pęknięcie a właściwie złamanie się nóżki centralnej skutera – jednak była to moja wina, gdyż nieopatrznie i wbrew instrukcji usiadłem na podpartym centralną podpórką skuterze. Nóżkę łatwo się demontuje i pospawana wytrzymuje każde obciążenia. Wadą konstrukcyjną jest z pewnością takie umiejscowienie i nadany kształt centralnej podpórki, że gdy jest ona złożona to niemożliwym jest odpalenie skutera starterem nożnym. – proszę zwrócić na to uwagę kupując jakikolwiek skuter, problem jest szczególnie dla dziewczyny, która nie ma siły podnieść motoroweru na centralną nóżkę i w ten sposób nie ma możliwości jego odpalenia, gdy np. akumulator się wyładuje.

Standardowo, przy zakupie skuter Keeway Hurricane tak jak i Focus oraz, wydaje się, że wszystkie inne skutery jest wyposażony w akumulator żelowy, bezobsługowy, który na sezon zimowy koniecznie trzeba schować do ciepłego pomieszczenia i doładowywać co jakiś czas (dotyczy to także akumulatorów kwasowych). Związane jest to z małą pojemnością akumulatora i nieużywaniem tego typu pojazdów w czasie zimy. Jeśli nie zastosujemy się do powyższej rady to z całą pewnością akumulator nie będzie nadawał się do użytku nawet po naładowaniu na wiosnę (chyba, że ktoś trzyma skuter w relatywnie ciepłym pomieszczeniu). Tak więc zakup ładowarki do akumulatora lub uniwersalnego prostownika (naładujesz nim sobie także samochód) to konieczny wydatek – standardowy, samochodowy prostownik nie nadaje się do tego typu aku ze względu na prąd ładowania, którego natężenie powinno być ok. 10 krotnie niższe niż pojemność akumulatora tj. do baterii w keewayu (najczęściej 4Ah) stosujemy prostownik ładujący prądem 12V, 400 mA (teoretycznie 10 godzin ładowania powinno naładować taką baterię – w praktyce prostowniki do motocyklów czy automatyczne same odcinają zasilanie lub przełączają się w tryb powolnego doładowywania kilkoma mA).

Jedyną poważną usterką, która przytrafiła się podczas eksploatacji skutera Keeway Hurricane była nieszczelność pompy oleju – olej wyciekał powoli spod pokrywy silnika. Skuter Keeway jest napędzany silnikiem dwusuwowym – 2t (tanie skutery są także wyposażone w silniki czterosuwowe – jednak są one bardziej złożone i nie polecałbym ich przy tanich konstrukcjach) który wymaga mieszanki paliwa z olejem i producent, aby zminimalizować czynności obsługowe przy skuterze, wkomponował do niego zbiornik oleju, który przy pomocy pompki, mieszany jest z benzyną (stosunek mieszanki powinien wynosić 1:50). Pompka napędzana jest ślimakiem umiejscowiona za alternatorem – dostęp do niej jest dość trudny – należy wyposażyć się w specjalny klucz ściągający alternator oraz blokadę tłoka – zapobiegającą obrotom śruby alternatora przy jego wykręcaniu. Ja obecnie robię mieszankę ręcznie – jedyny mankament takiego rozwiązania to brak możliwości bezpośredniego tankowania z dystrybutora oraz paląca się wciąż dioda ostrzegawcza niskiego poziomu oleju. Koszt pompki oleju to ok. 50 zł.

Niechlubnym dla wszystkich tanich skuterów, także dla skutera Keeway Hurricane, elementem są plastiki go okalające, są za kruche i pękają po pewnym czasie od mechanicznych wstrząsów i uderzeń których na pewno nie unikniemy, poza tym pęknięcia widoczne są także pod śrubami i przy mocowaniach zespalających plastiki. Jedynym dobrym plastikiem jest czarne tworzywo użyte do wykończenia skutera pod nogami kierowcy i obudowania kolumny kierownicy – jest ono wystarczająco elastyczne. W droższych skuterach typu Yamaha, Piaggio czy Honda plastiki są zdecydowanie lepszej jakości, nawet  można trafić na 10 letni, regularnie użytkowany egzemplarz który nie ma złamanego ani kawałka obudowy. W moim egzemplarzu uszkodzeniu uległy także paski polipropylenowe trzymające pokrywę kufra. Przy przebiegu 5700 km ułamał się zawias klapki paliwa (od wstrząsów) oraz uszkodzeniu uległ zamek kanapy.

Zdjęcia obrazujące  skuter Keeway Hurricane znajdziecie Państwo na setkach innych stron, natomiast poniżej przedstawię zdjęcia jego usterek, które będą Państwu pomocne przy zakupie jakiegokolwiek taniego skutera – proszę zwracać uwagę na te elementy:

Uszkodzone paski plastikowe wymieniłem na paski skórzane – przykręcone tymi samymi śrubami – trzymają już 4 lata.

keeway hurricane kufer

Złamany plastik na łączeniu dwóch mas.

keeway hurricane bok

Pęknięcie przy wlewie paliwa.

keeway hurricane wlew paliwa

Pęknięcia przy mocowaniu śrub przy tylnej lampie – zdjęcie wykonane do góry “nogami”.

keeway hurricane sruba

Mocowanie zawiasu unoszenia kanapy uległo pęknięciu (poprzez zbyt mocne odgięcie kanapy) i wkleiłem na superglue kawałek wygiętej  blachy do budowlanych wykończeń blacharskich.

keeway hurricane mocowanie kanapy

Przy jeździe w 2 osoby skuter czasami dobija tylnym błotnikiem o nadkole – ślad na błotniku.

keeway hurricane błotnik

Przeszkadzająca przy próbie odpalania starterem nożnym, złożona stopka centralna.

keeway hurricane stopka centralna

Faktem przemawiającym za kupnem skutera Keeway Hurricane jest dostępność podzespołów na rynku, w sieci powstał nawet specjalny sklep internetowy oferujący elementy wyłącznie do skuterów Keeway. Naprawa takiego skutera we własnym zakresie nie jest zbyt trudna jeśli wyposażymy nasz warsztat w odpowiednie narzędzia.

Jeśli chciałbyś kupić nowy tani skuter to polecam Keeway Hurricane jako nieco lepszą alternatywę dla hipermarketowych pojazdów (jest 2 osobowy w przeciwieństwie do najtańszych skuterów – związane to jest właśnie z wcześniej wspomnianą jakością konstrukcji ramy). Keeway Hurricane wyposażony jest dodatkowo w pilota włączającego alarm i odpalającego lub gaszącego zdalnie silnik, kufer tylni, schowek przedni (przed kierownicą), “kieszeń” przednia za kierownicą, hak na kierownicy (do zawieszenia np. “dziadówki”:)). Wbrew opiniom, że pełny kask nie mieści się pod kanapę mogę stwierdzić, że nie jest to do końca prawda – kast położony szybą do góry, nałożony na kieszeń akumulatora zmieści się pod kanapę – także w skuterze można zamknąć 2 kaski (kufer i kanapa).

Jeśli, drogi czytelniku, nie zależy Ci na tym aby skuter był nowy i może być to używany pojazd to zastanów się nad kupnem Yamahy, Peugeota lub Piaggio – nawet w cenie nowego taniego skutera chińskiego – będzie to lepsze rozwiązanie ze względu na trwałość części i o niebo lepsze plastiki zastosowane do obudowy – jeśli tworzywo sztuczne wytrzymało u dotychczasowego właściciela określony przebieg to znaczy, że i tobie długo posłuży (na pewno dłużej niż tani skuter chiński).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *