Co to jest Input lag (inputlag)? Jak zmniejszyć Input lag?



Input lag to zmora miłośników gier komputerowych, zwrot ten tłumaczyć można jako opóźnienie wejścia. Zjawisko związane jest z wyświetlaniem ruchomych obrazów na monitorach, ekranach różnego typu – głównie telewizyjnych. Chodzi tu o przesunięcie czasowe (opóźnienie) pomiędzy podaniem sygnału na wejście np. telewizora a jego wyświetleniem na ekranie – wyobrazić to sobie możemy  jako późniejszą reakcję na ruch np. joystickiem grając w grę samochodową na konsoli – wykonując skręt w prawo – na ekranie ukaże się z opóźnieniem i przy dużym input lagu doprowadzi do dużych utrudnień przy graniu w daną grę.

Efekt ten związany jest prawdopodobnie z czasem przetwarzania sygnału wejściowego przez elektronikę konwertującą sygnał na obraz i nie jest związany z czasem reakcji matrycy (czyli czas mierzony od zapalonego piksela do jego wygaszenia i kolejnego zapalenia) przy okazji napiszę, że należy być ostrożnym z podawanymi przez producentów czasami reakcji matrycy, gdyż nie zważając na zalecenia ISO badają je oni od szarego piksela (powinni od w pełni „świecącego” czarnego) do wygaszenia i ponownie do zapalenia na szaro – tak zmierzony czas oczywiście będzie krótszy niż wymaga norma ISO. Więc jeśli przymierzasz się do kupna telewizora do gier to nie patrz na czas reakcji matrycy jako parametr zapobiegający tytułowemu zjawisku.


Także telwizory z podwyższonym odświeżaniem do np. 100 Hz czy nawet 200 – tylko powiększają zjawisko zwane Input lag – wbrew przekonaniu wielu osób, które twierdzą, że jak włączy się funkcję np. Truemotion 100 hz to input lag musi zniknąć bo przecież obraz odświeża się wtedy z prędkością 2x większą od standardowej (100x na sekundę a nie 50x). Zjawisko input lag przy zastosowaniu podwyższenia częstotliwości odświeżania obrazu pogłębia się ze względu na fakt interpolowania przeplatanych klatek. Przybliżając chodzi o to że z nadawanego obrazu 50Hz telewizor musi zrobić 100Hz i przeplata pomiędzy prawdziwe klatki klatkę interpolowaną czyli jakby obraz pośredni. Aby telewizor obliczył klatkę interpolowaną musi mieć podaną klatkę przed i po aby móc wyświetlić coś pośredniego – więc aby „mieć czas” na obliczenie interpolowanej klatki opóźnia jeszcze mocniej wyświetlanie obrazu podawanego na wejście.

Aby zniwelować maksymalnie input lag w telewizorze należy powyłączać wszelkie ulepszacze obrazu, wybrać tryb obrazu „gry” (producent zwykle w tym trybie predefiniuje najbardziej sprzyjające ustawienia dla gracza) oraz oznaczyć wejście sygnału, którym jesteśmy zainteresowani dla zmniejszenia inputlag, jako PC.

Wysoki Inputlag pojawia się także w nowoczesnych telewizorach m.in. LG LW570s, który możemy wyeliminować powyższymi metodami, jednak dotyczy to jedynie trybu 2D, gyż w trybie trójwymiarowym opóźnienie wynika z przekształcenia sygnału z np. SBS do polaryzowanego.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami w witrynie.

Komentowanie jest wyłączone.