Jak skleić plastiki w skuterze? Klejenie plastiku skutera.

Niektórzy z nas, posiadaczy skuterów, szczególnie tych tańszych mają wspólny problem – pękające plastiki karoserii skutera – jak skleić plastiki w skuterze? Tego dowiesz się czytając ze zrozumieniem poniższy artykuł.

Plastiki, z których formowana jest karoseria – obudowa skutera nie należą do bezproblemowych w użytkowaniu, o ile te stosowane na podnóżek czy też spód skutera są przeważnie dobre – tzn elastyczne, nie ulegają pęknięciom oraz złamaniom – po prostu nie są kruche, to te które stanowią boki, przód oraz stanowią budulec kufra (o ile takowy posiadasz) są już dużo bardziej podatne na zniszczenie.

Plastik, którym się tutaj zajmiemy to ten bardziej problemowy, twardszy, lakierowany, którego w skuterze jest dość sporo. Jeśli Ci kiedykolwiek pękł plastik w skuterze i próbowałeś (rzadziej –aś) go skleić np. superglue czy inną kropelką to pamiętasz zapewne efekt – co dzieje się z takim klejem w połączeniu z tego typu, twardym plastykiem (celowo użyta inna, także poprawna forma słowa plastik/plastyk – więc bez uwag proszę) – nie łapie, nie chce zasychać – taki klej w ogóle nie „związuje” części wykonanych z plastyku stanowiącego obudowy skuterów.

Do połączenia urwanej części karoserii, albo sklejenia pęknięcia musimy zastosować jedną z dwóch, niezastąpionych w tym wypadku metod. Jedną z metod jest spawanie plastyku – czyli jego zgrzewania na gorąco – są specjalistyczne warsztaty, które zajmują się tym procederem, jednak usługa taka kosztuje dość sporo i za złączenie małej, odłamanej części, gotowi są podyktować dość spore kwoty, jednak efekty spawania plastyków w warsztacie są naprawdę bardzo dobre – obudowa odzyskuje dawny wygląd (niemalże) gdyż spawane miejsce jest następnie szlifowane czyli wyrównywane (warsztaty do spawanego pęknięcia dodają swój materiał spawalniczy – czyli nie opierają się tylko na roztopionym plastiku ze skutera ale także swoim spoiwie). Możesz także sam pokusić się o zespawanie plastyków skuterowych ale to dość ryzykowne (powstania nieestetycznego, nietrwałego spawu) – niektórzy robią to domową metodą, rozpuszczając pęknięcie lutownicą.  Mistrzowie domowego spawalnictwa plastyków skuterowych stosują dodatkowo pomiędzy dwie łączone powierzchnie np. drucik miedziany, który ma wzmocnić łączenie, słyszałem także o metodzie z zastosowaniem opiłek żelaza, które wymieszane z roztopioną masą mają ją wzmocnić (nie próbowałem). Oczywiście, zanim przystąpisz do spawania samodzielnego plastyku skutera oczyść dokładnie spawane powierzchnie z brudu oraz odtłuść je np. benzyną ekstrakcyjną.

Drugą metodą, wg mnie znacznie mniej pracochłonną, czasochłonną i inwazyjną i łatwiejszą do zastosowania jest użycie agresywnego kleju. Klej taki kupisz na pewno w marketach budowlanych i oznaczony jest przez producenta jako klej do twardych plastyków – nie jest od drogi i kosztować powinien w granicach 5 zł za 20 ml. Jego agresywność oznacza, że nakładając go na element plastikowy, topi miejsce z którym się zetknął, po chwili traci tą właściwość i dochodzi do spoinowania miejsca styku. Klej taki jest wskazany także na małe pęknięcia, które nie powodują rozdzielenia dwóch powierzchni – można nim przed czasem zapobiec utracie części karoserii lub poważniejszym uszkodzeniom skutera. Klej do spoinowania plastyków twardych – jak można wywnioskować z samej nazwy, nadaje się jedynie do twardych plastyków w skuterze (oczywiście nie tylko w skuterze, taki plastyk twardy i kruchy jest materiałem z którego zrobione są np. reflektory samochodowe) – do pozostałych, tych elastycznych, wspomnianych we wstępie artykułu, nie nadaje się zupełnie.

Najlepsze efekty daje oczywiście spawanie plastików w warsztacie zajmującym się tą sztuką, być może w twojej miejscowości ta usługa będzie kierowana nie tylko do kierowców samochodów ale także do skuterzystów – więc sprawdź ceny u siebie, może nie będzie tragicznie.

Klejenie plastyków karoserii skutera. Skondensowane Opinie Konsumenckie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *